torsdag 3 september 2009

The Times They Are A-Changin'

...Som öppnade albumet med samma namn -64 behandlar främst orättvisor i samhället men passar ändå ganska väl in på min flytt till Florida och vad som förändras bara man byter kontinent. "It's the little things..." (som Tom Cruise inser i slutet av Vanilla Sky, 2001) är det som verkligen stannar kvar.

Id Est: (som man säger på att helt annat språk)

Webcam är det nya "overhead"! Ni läste rätt, den gamla klassrums-värmarens (blev ju lika varm som 2-3 toppade värme-element) dagar är över. Aldrig mer kommer någon 50+ lärarinna (med alldeles för högt kolesterol) be en elev att byta den där lampan som alltid går sönder på overhead:en med den kraftigt uttjatade frasen: "kan inte någon teknisk komma fram om hjälpa mig?". Inte sällan pustas orden ut mellan klimakterievallningarna, nog om det.


Overheaden är nu ett minne blått.

I 2009 års Florida används en webcam som är riktad ner mot ett vitt bord. Läraren (som också pustar ut sina ord, med i det här fallet på grund av ett tresiffrigt BMI, och denna skildringen behandlar ju inte stenkastning som sitt huvudämne, varför vi lämnar detta nu) lägger sedan helt enkelt fram sina papper under kameran och hans material visas på den stora vita duken i klassrummet! Genialiskt!

En annan sak som förändrats är hur jag ser på världen omkring mig; detta förändrades drastiskt igår. Mörkare toner har smugit sig fram och man ser faktiskt inte lika ljust på tillvaron längre. Detta har inte så mycket med någon etisk/moralisk insikt att göra som det har med mina nya Wayfarers som jag plockade upp för spottstyvern 148$ (Jämfört med 1500+ SEK man skulle få betala i Sverige)


Slående likhet, eller iaf samma modell.

För att bära upp dessa coola (har Dylan haft det är det därför också per definition coolt) bågar valde jag idag att ta min kaffe (latte) på starbucks utan socker. Det är viktigt att ta små steg, eventuellt väljer jag förmodligen imorgon att gå tillbaka till den lite sötare, men definitivt mindre coola varianten med socker igen.

En annan fin "vardagsjustering" till det bättre är helt klart att man kan äta Sweet Baby Ray's Beef Jerky till LUNCH!

Beef jerky'n kostade 5$ ock kan väl med ro betraktas som "icke prisvärd" då det fortfarande handlar om "torkat kött" oavsett hur mycket marknadsföringsentusiasterna anstränger sig.

Med de orden lämnar jag för att deltaga i de två sista lektionerna för veckan, för att sedan ladda inför körtestet imorgon. Har hört att det ska vara ganska lätt så det ser väl rätt hoppfullt ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar