torsdag 17 september 2009

Dagarna och kvällarna...


...Då lever jag!

... som Björn Skifs sjöng hem melodifestivalen med 1978. Allt flyter alltså på och jag har nyss lämnat in mitt första "exam" (dvs examination via skriftligt prov i lektionsal). Jag märkte ganska snabbt att jag kanske överstuderat aningen då en av frågorna var "Vad heter författaren till läroboken?" (lägg sedan till att alternativen var i klass med första nivån på "vem vill bli milonär"), provet gick hem alltså. Med råge förmodligen.

Då det gått en månad sen flytten till Florida har en sorts vardag börjat utkristallisera sig sakta men säkert. En average torsdag ser ut som följande:

0800 Vaknar, kollar av DI.se för att titta till stockholmsindexets stabila uppgång (börsen har oftast tagit sin dagstrend då jag vaknar "1400". Ingen frukost äts.

0900 "The Shuttle" avgår från min dörr (faktiskt rakt utanför dörren), den alltid lika trevliga kvinnan bak ratten frågar alltid "how are you this morning", jag toppar med en liknande motfråga om energin finns där.

0910 Framme på campus, jag vet att "Organizational Ethics & Values" börjar 0930 så jag snabbgår till Starbucks.
I vanlig ordning blir jag lite upprörd inombords av det slappa så kallade "flip-flopp tempot" som dominerar i det lilla samhället. FFT är alltså då fotgängaren går så pass sakta att flip-flopsen inte lämnar marken alls. Antagligen har har genomsnittsstudenten i 35 graders florida räknat ut ett optimalt tempo att asa sig fram på. (kanske lite enligt "why is a soap bubble round" devisen Kevin Spacey briljerar Jeff Bridges med i K-Pax) Oavsett anledningen är detta fenomen beklagligt.

0915 Framme på Starbucks, Karl i kassan kallar mig för "my brother Karl!" (för att vi har samma namn) och bjuder på hasselnöts-smaksättnings-shoten. Kaaattjing! Jag betalar 3 dollar för en latte och fortsätter.

0930 Lektionen börjar där förra slutade; med filmen Absolut Makt med Clintan himself, både som regissör och huvudrollsinnehavare. I gengäld för att vi får ägna en veckas lektioner åt en actionfilm är att den på något avlägset vis har något med etik och moral att göra.

1115 Hemma igen, värmen en fryst pizza (peperoni&chees) som luktar och smakar rå fisk (!)

1200 Slökollar på "Thank you for smoking" till min pizza som jag slänger halvvägs.

1215 Fick blodad tand på fisk och satte igång 5 bord på Svenska Spel (den enda europeiska site som tar in mig nowadays)

1500 Dags att återigen ge sig in till skolan. Får skjuts av min goda granne Björn i hans vrålåk till Subaru Legacy från 80 talet. Han köpte den för 900$ vilket får anses som ett kap, även om den till exempel inte riktigt bromsar som den ska (han löser detta på ett bra sätt, enligt honom själv, genom att köra sakta)

1510 Skola. Exam. TQM.

1815 HELG. Träffar resten av mitt glada gäng från svergie som har vaskat fram lite tyskar och en fransyska att samtala med. Tillsammans har de arbetat fram en plan för hur vi bör spendera kvällen. Stället heter La Bamba och ligger i närheten.

1900 Hemma och värmer veckans rätt: Spagetti och köttfärssås för andra gången.

2100 Björne kommer över och vi tar en öl, ofta slutar det att vi diskuterar vårt favoritämne: "stupid americans"

2230 Framme på La Bamba! Det kostar 10$ att gå in, men då får man dricka hur mycket man vill. Den initiala uppfattningen var att "detta måste ju vara för bra för att vara sant", men nejdå inte alls, så länge du behåller din mugg (en röd plastmugg som klyschan beordrar) är det alltså no limits i baren!

Träffade en trevlig fransos på utestället som inte lät plastmuggarna vila

0200 La Bamba stänger och precis när vi ska ringa taxin så når kvällen sitt klimax...


fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar