tisdag 22 september 2009

A Friend of The Devil

"..Is a friend of mine" som de tacksamma döda sjunger (Grateful Dead 1970 för de obildade). Jag har nämligen träffat en kompis som även han har en släng av speldjävulen i sig. Han spelar mestadels SitNGos på den amerikanska siten PokerStars och har övertalat mig att testa lite samarbete där.

Vi besökte ett lokalt pokerrum som ligger i anknytning till Greyhound banan i Bonita Springs. Spelet var 1-2$ NoLimit och minimum inköpet låg på 100$...(konstigt nog var även maximum inköpt 100 dollars vilket konkret innebar att vi sällan spelade över 50BB effektivt)


PH at the tracks..

Det var som hämtat från filmen Rounders med Mat Damon och Edward Norton, sunkig bar, sunkigt folk, äldre asiater som satt o häckade, äldre white trash och kassa dealers (ok, en av de 5 jag hade var duktig, resten slängde upp kort lite till höger och vänster). Skönt ställe helt enkelt.

Vi skrev upp oss på 1/2 bordet och fick vänta 15 minuter. Jag hamnade bredvid en kille i sjukhusklädsel, han var lite äldre och såg ut som en lite halv-alkad Dr.Phil, vi snackade en hel del om europa och hur svårt det är att få ett bra jobb någonstans nuförtiden. Dr Phil var en otroligt weak tight spelare som flera gånger foldade set (dvs du har pocketpar och får en triss) för att han var rädd för avlägsna stegar osv, ganska kass med andra ord.

Eftersom spelat oftast var endast 50 big blinds efffektivt kombinerat med att det var 9 spelare vid bordet valde jag att spela ganska tight och backade till slut 70$. Att lägga sig när man hade drag på hand var inget alternativ för dessa gentlemän, en hand som illustrerar detta bra är följande: (ni som är helt ointresserade av poker kan nog spola vidare neråt...)

Jag sitter på i SB med AQo, höjjer upp 4 limpare som samtliga synar min höjning till 10$.
Floppen kommer AJ6(rainbow). Eftersom jag sitter i förhoppningen att de ser mig som rätt tight (och foldar ofta) checkar jag för att någon ska satsa litet, då brukar de i princip inte lägga sig. Alla checkar runt till mitt förtret.
Turnar blankt (8s) och jag betar ut 15$ för att ta värde av deras knektar, drag, sämre äss. Alla foldar utom en kille (som sitter sist och dessutom är lite fet) som synar för 15$ av hans 35$ sista. Han har alltså 20$ kvar på river i en pott på 60$.
River är en ofärgad dam vilket ger mig tvåparet som jag får in pengarna med mot hans rivrade stege. Inga konstigheter alltså. Åsnan jagar in sin hålpipa (3 kort i leken som ger han vinst) och har nu bara 20$ kvar att satsa. Det var väl bara att tacka och ta emot då han förlorar i snitt 7-8$ per hand på spelet ovan (då jag tog mig friheten att vikta hans range åt drag med hänsyn till tidigare spel).

Lite senare kom det in en man från Haiti (och såg precis ut som en skäggig, ovårdad, lite överviktig Djimon Hounsou) Han var ganska högljudd och hade som taktik att skrämma folk till folden... I en hand har jag höjt upp JTs på en limpad: KQ4(rainbow) flopp där han synade, när jag checkade en blank turn tog han en näva marker och slog (rätt hårt) i bordet, RAISE! skrek han. Troligen hade han hade nog inte räknat så noga på de där med betsizing för han bettade cirka 3 gånger pott. Jag foldade även om det var helt solklart att han bluffade, men eftersom jag gissade att han var galen nog att stacka av med äss högt kände jag att jag spelade korrekt.

Något senare kommer jag rejält på kant med ovannämnda person; många limpar som vanligt och han sitter på knappen och höjjer upp till 25$ (det är fortfarande 1-2$ vi spelar!) Alla foldar och han visar upp sin AKo och säger stolt "I have a big hand! and made a BIG bet!" jag svarar (antagligen ganska mycket mer tyket än jag menade när jag täntke det) "Yeah, you got a BIG pot as well! Well Played!"

Skämtet går inte hem.

Likheten med Djimons roll "Juba" (den scenen när hans ögon lyser av vrede) från The Gladiator blir total. Han stirrar. På mig. I nästa hand tittar han inte ens på korten, bara fortsätter att glo på mig. Det hela börjar bli lite olustigt när någon annan till slut bryter tystnaden. Någon hand senare bluffar jag honom och han frågar "did you have it?", jag kontrar med det lite fyndiga (tycker jag) "no, i'm from sweden".

Detta skämtet gick inte heller hem.

"are all you swedish liars!?!" väser han. Eftersom han var så dålig hoppas jag att han är kvar nästa gång också, även om sällskapet inte var det bästa.


Kontemplerar över nästa runda poker på "the tracks"

Har nyss fått tillbaka min första tenta, som landade på 86/100 pinnar villket är att betrakta som ett B+. Som lök på laxen drog läraren till med att om vi tar med oss en varsin namnskylt nästa gång får vi 5 poäng extra, vilket skulle uppgradera mig till ett A! God Bless America!

Grillen är nu inkörd och det är bara att erkänna att utsikten vid grillen har förbättrats avsevärt jämfört med åttingsstigen 16, Halmstad.

Den nya (lite suddiga) verkligheten för en grillmajster i Florida...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar