lördag 5 september 2009

O Fortuna Pt 2

Kvar på FLHSMV, och kvar i "the line of shame" stod jag. Slobodan* kom fram och bad mig rycka upp mig, vilket jag gjorde efter bästa förmåga. Passande nog hade FLHSMV passat på att dubbla priserna för "retakes" av teoritestet. Detta hade hänt under den gångna veckan tydligen, inte bittert alls.

Jag gick fram till 200 kilosklumpen i kassan och hostade upp 10$, bara för att få reda på att det var 11$ som var den aktuella summan om man nu ville vara så modern att pröjsa med mastercard. (vilket jag till slut var så illa tvungen att bli).

Efter minimalt "hassle" gick jag tillbaks till den ödesdigra "station #6" där jag nu sammanlagt kuggat 3 ggr tidigare. Testet började. Jag lovade mig själv att vara lugn och läsa frågorna.
Det gick inte bra alls till en början. Efter 10 frågor hade jag haft 3 fel och på fråga #11 satt jag helt blank och började känna av den beska smaken av "the line of shame" ännu en gång. Som en sann internalist började jag mitt inre peptalk. Efter 2 minuters stirr in i skärmen chansade jag på frågan. Fel.

Jag hade nu haft 4 fel. Av 5 tillåtna. Lyckades hitta några enkla frågor som jag satte för att återigen hitta en svår fråga 19, där jag tvingades förlita mig till fru fortuna och chansa. Fel igen. Allt hängde nu på den sista frågan. Den löd ungefär liknande:

Vad ska du göra om ett nöduttryckningsfordon står på vägkanten i din riktning lite längre fram?
(På en 4 filig väg, 2&2 filsfördelning)
a) Sakta ner och vara beredd på att stanna.
b) Byta fil
c) Fortsätta med aktsamhet
d) Fortsätta normalt

Ödet ryckte in och gav mig samma fråga jag kuggat tidigare på och att svaret var b) blev sålunda hugget i sten. Med stor lättnad gav man sig nu till kassan igen. Jabba de Hut (eller vad hon egentligen hette) sa att hon aldrig tvivlat på mig.

Efter en enkel uppkörning var körkortet mitt! Success!


Här rullar jag in efter den barnsligt enkla uppkörningen som endast utspelats i villaområde, inga ljus, inga regler, inget 4-filigt - bara någon mager stopskylt.







*Slobodan heter egentligen något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar