onsdag 18 november 2009

Peace, Love and Understanding?

...eller rättare sagt: "What's so funny 'bout Peace, Love and Understanding" som Elvis Costello & The Attractions cover på Nick Lowes låt från -74 heter. Det slog mig när jag pratade med en välgödd amerikan häromdagen, killen ifråga var en closet-estetare och ytterst trevlig (Det visade sig att det bästa sättet att få till baby-back-ribs på är att koka dom i öl en timme innan de grillas). Han frågade mig om svenskar firar Thanksgiving, men tog snabbt tillbaka det med förklaringen:

"Oh no, that's right. You guys never discovered (luft-situationstecken) a continent and enslaved the original inhabitants and gave them plague-infected blankets so that they could die faster!"

Han hade ju onekligen fångat mitt intresse här, att påstå något annat vore att ljuga rakt ut. Han fortsätter sin historia om USA och jag lyckades snappa upp ett par ganska sköna fakta:

  • USAs försvarsbudget ligger i dagsläget på 535 Miljarder dollar
  • Resten av världens totala försvarsbudget ligger på cirka detsamma
  • Sen WW2 har USA haft (ge och ta) 12 år utan krig, resten av tiden har de varit flitiga
  • Sen landet skapades (genom krig) har det varit i krig i strax över hundra år
Jag som svensk kände att jag gjorde en ganska slät figur, vi har ju lyckats hålla oss "neutrala" i två världskrig (på raken). Visst man skulle nog kunna kan ljuga hem i alla fall ett av krigen med att: "tjaa nej vi hade faktiskt inte tid med krig nu, 800 000 svenskar hade ju redan lämnat landet på grund av den berömda stenen i åkern (utvandringen)", men att dodge:a ett världskrig till! Chickenshit som amerikanarna gillar att säga. Det var också vad min nyfunne bekantskap sa: "But you guys were afraid of the germans, right?", jag kunde bara hålla med såklart.

En svensk tiger, som slagordet löd. Min lärare Ingmar Nilsson från Broby tutade i oss någongång på 90-talet att tiger stod för att vi var beredda på att kasta oss ut i strid vilket sekund som helst.
Det tog många år innan jag lärde mig att det var ordet "tiger" som var nyckeln, "håll käften så klarar vi oss kanske.."

1 kommentar:

  1. Hej ponta!

    Vilket klockrent inlägg, sitte här och skrattar lite för mig själv... Det finns många intressanta amerikanare i det landet, ojojoj.

    Kul att du har det bra iallafall,
    hoppas vi ses när du kommer hem!

    PEACE!
    Sofie W.

    SvaraRadera