måndag 24 augusti 2009

Another Brick in the Wall...

...Hade min första lektion idag och lämnade den med lite av samma "The Wall" känsla som förmedlas i Pink Floyds odödliga album från -79.

Kursen Operations Management, 3 credits (7.5 Hp) kommer bestå av ett gäng case, quiz, good ol' fashioned läxförhör etc. samt ett prov på slutet. Tydligen kommer ett av de stora områdena omfatta "Lean - Production" hehe.

Hela den här fria, "jag skiter väl i om du kommer på en enda föreläsning bara du sätter tentan ditt studentmähe"-lärokulturen som florerar i Sverige (och som uppskattas av många, framför allt av diverse ambitionslösa/problemprokrastinerare/glidare just för att de kan göra lite som de vill) är som bortblåst här på FGCU. Missar man fler än 3 lektioner (oavsett om du skulle befinna dig "within an inch of your life" som de heter i lite mer hårdkokta sammanhang) får man alltså avdrag och riskerar nu att kamma hem ett sprillans nytt "F" i kursen... hårda papper med andra ord.

Läraren, en äldre dam från Turkiet släppte en skön bomb under introduktionen idag och jag citerar rakt av:
"You should listen to me when I speak! I wouldn't say that I'm RICH, rich... but I would certainly say that I am
SUCCESSFUL!"
Till och med alla lärare i Halmstad som bänkar över 200kg skulle undra "är detta över skrytgränsen?!?" och "hur fan ska jag bräcka detta snyggt nu då?!?"

Dagens klädkatastrof gick faktiskt inte till alla de som dammat av sina lite för stora beiga brallor med fula skjortor igen. Nej. Vinnarna är de som vaknat, kollat ut och konstaterat att det rör sig om utomhustemperaturer strax under kokpunkten för guld, OCH SEN TÄNKT: "Akej jaja men då tar jag min gråa T-shirt och ett par rejäla jeans (för stora) för de ser säkert inte så farligt ut när jag går omkring med svettfläckar som egentligen inte slutar någonstans" (detta fenomen uppstår i regel endast i Sverige när någon övertänd "bantare" joinar spinningen med 7 plagg för mycket, eftersom det "bränner bättre då")


Här går de coola svenskarna och hånler (inombords såklart)
åt den vedervärdiga klädmatchningskulturen som råder på campus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar